Fashionjoint

blomkålspizza

Nyttigt alternativ till vanlig pizza
Ett gott och nyttigt alternativ till vanlig pizza. 
 
Igår så gjorde Emil och jag blomkålspizza. Vi toppade med champinjoner, grön paprika (luktade så gott ifrån ugnen), tomat, och gullök. Efter la vi på ruccola, rödlök och hade santa marias två pizza såser. Inget slår ju såklart en vanlig pizza, men detta är verkligen ett tips om du vill skippa brödet. Vi testade det första gången förra året och då var det många som frågade efter receptet bland vänner och på jobbet. Så jag tänkte jag kunde dela det här.
 
Tillbehör:

600 gram blomkål (detta blev tre stora för oss)

3/4 dl mandelmjöl

2 dl riven parmesan (jag tog mer, så gott!)

2 ägg

Oregano, salt och svartpeppar efter smak

I vissa recept så är det även riven mozarella i blandningen (1 dl)

 

 

- Sätt på ugnen på 250 grader.

 

- Mixa rå blomkål till ett fint ris i en matberedare (eller riv, lite jobbigt dock). Lägg i en skål och mikra i 4 minuter på full effekt. Låt svalna. Krama ur vätskan noga.

 

- Blanda blomkålsriset med resten av ingredienserna till en deg.

 

- Bred/platta ut degen till en/flera små pizza(or) på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i ugnen till bottnarna är gyllene och krispiga. I orginalreceptet stod de 8-10 minuter men vi hade över 15 minuter. Då gjorde vi dock inte små pizzor utan flera stora.

 

- Nu toppar du pizzan med valfri tomatsås (tips är den ifrån santa maria) och annat gott. Nästa gång vill jag ha mozarella, luftorkad skinka och kanske brie som Mia tipsat om!

 

- Grädda igen, även här skulle man egentligen bara grädda i 5 minuter igen men vi körde på 15 minuter. Sen KLART! Toppa med mer saker om du vill tex ruccola och rödlök.  


Posted in: Vardag





Skrivet av: Caroline

Så gott. :)

2017-03-23 - 18:15:09
Hemsida: http://ironheart.blogg.se
Skrivet av: GoForFit

Ser magiskt god ut! :)

2017-03-23 - 18:16:47
Hemsida: http://goforfit.se


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Sanna Hyvärinen, 23, Enköping.

Jag är besatt av mode, naglar och shopping. Om jag inte bloggar så hittar ni mig ute i klädbutikerna, hos min fina pojkvän, på promenad, på ett café eller myser med mina fina vänner. I min blogg hittar du allt om vad som inspirerar mig. Jag bjuder på shoppingtips, inspirationsbilder, mode och snapshots ur min vardag.