Fashionjoint

London guide

London blogg guide hotel london shopping mat nattklubb nöjen sevärdheter tips
 
 
SHOPPING
 
Oxford street är ju det självklara valet om man vill hinna med så mycket shopping som möjligt på bara någon dag! Här hittar ni alla de stora kedjorna. H&M, TopShop/TopMan, Primark, Pull & Bear, Forever 21, River Island, Urban Outfitters, Zara, Superdrug, Nike, Berhska, Victoria’s Secret osv. Dessa butiker har öppet till kl 19 på kvällen så här kan man verkligen spendera en hel dag här! Ett tips är Topshop som ligger i slutet på Oxford street, med tre våningar, där man bla kan äta och få naglar och hår fixade! Superdrug är drömmen för er sminkfantaster, 3 för 2 i hela butiken.
 
Dem lite finare butikerna som Burrberry, Chanel och Louis Vuitton ligger på New Bond street. Selfridges är det nästa största varuhuset som finns i London (ligger också på oxford street) och Sandra och jag gick in där för att kika lite, med det var väldigt saftiga priser där! Om man vill shoppa någon annanstans och slippa kaosen och stressen så kan man testa på europas största köpcenrum Westfield! Men det hann inte Sandra och jag med, hehe.
 
Kolla in min shopping video här, eller bilder på allt jag shoppade i kategorin London 2013. 
Forever 21, Bershka och River Island är tre favoriter! Normala priser till DÖsnygga plagg! Måste, måste, måsten!
 
Kaos på Primark, hittade 3 tshirts till pappa för 20kr/st. Men annars inget för mig, men dem hade snygga jackor! Om ni ska dra dit, så åk dit när dem öppnar annars får ni köa till provrummen, om ni ens kommer fram i folkmassan hah..
 
Nike, en besvikelse då Sandra och jag ville köpa Nike Free run, dem hade inte stort utbud på just dem. Men köpte mina älskade träningstights där! Selfridges med juldekoration, som sagt, dyrt. Victoria secret får ett eget inlägg sen, för det är så mycket bilder!
 
 
BOENDE
 
När vi bokade hotel letade vi efter bra läge till ett så billigt pris så möjligt. UTAN att det var sunkigt. Vi bodde första natten på ett hotell nära Gatwick aiport, som heter Gainsborough Lodge, trevlig personal, mysiga rum med tv och helt okej toalett. Taxi till och från flyplatsenbilligt, tog 5 minuner ungefär. Kostade 420kr/per natt.
 
Dem andra tre nätterna så bodde vi i Paddigton. På ett hotell som heter Metro Hotel. Hotelrummen var löjligt små, men personalen var jätte rolig och skämtsam, vi kunde sitta och skämta och prata med dem när vi satt i trappen utanför rummet för att få bästa wifi (ja det var då nackdelen, wifiet fukade inte så bra på rummet så vi satt oss i trappen, där den funka utmärkt haha, så där satt jag då när jag bloggade varje gång). Frukosten suger, men det räckte så man kunde äta lite youghurt innan man åker in till stan för att äta något där. Det som gjorde att vi valde detta ändå var läget, det var lätt att ta sig till och från paddington och centrum. Det fanns lite butiker, pub och mataffär nedanför! Toaletterna var nyrenoverade. 945 kr/natt. Innan ni bokar hotel så sök alltid på Tripadvisor, för att se kundens bilder, då Londons hotell är ända för att vara sunkiga och ha löss i både säng och väggar. Om jag hade haft mer pengar så hade jag velat bo på Holiday Inn.
 
Första bilden är ifrån första natten, helt okej storlek. Andra rummet var suuuper litet. Jag står vid dörren och på bilden ser man hela rummet (som faktiskt ser större ut på bilden, haha). Förutom en liten toa till vänster.
 
 
MAT / FIKA
 
Eftersom vi inte stannade så jätte länge så hann vi inte testa allt för många olika matställen. Men jag har tre måsten till er. På North Audley Street en bak gata till Oxford street, ligger ett perfekt lunchställe, med VÄRLDENS godaste mat vid namn Moscos! Hit gick vi två gånger och det var lika gott båda gångerna. Dem har stort utbud och det bästa är att dem har gratis wifi, bara att fråga den snälla personalen! Mitt andra tips är att testa att äta på någon av Gordon Ramsays restauranger, Sandra och jag testade hans nya Bread Street Kitchen som ligger på just Bread Street! Dem hade billiga priser där men menyn var lite svår att förstå då det var engelska svåra ord, så ett tips är att googla innan, haha och boka helst en dag innan! Det sista tipset är sushi restaurangen som också ligger på Oxford street som heter Wasabi. Denna finns på många ställen i London. Jag har inte varit sådär jätte förtjust i sushi innan men har alltid velat gila det så Sandra tipsade mig om att vi skulle äta det där då utbudet är större. Fan vad gott det var!
 
Moscos är ett måste!!
 
Bild ifrån sushin på Wasabi. Mums!
 
Bens Cookies. Ett måste att testa när du vill ladda energin efter alla shopping!
 
Vi tog nr 1 på menyn, as gott! En ny favorit drink på Bread Street Kitchen som hette Love Potion! Mina fina Sandra.
 
 
 
SEVÄRDHETER / NÖJE
 
Jag och Sandra bestämde innan att vi måste ju göra något turistigt i London, för att shoppingen "minns" man ju inte. Vi ville jätte gärna gå på musikal, mamma mia eller kalle och chokladfabriken, men vi hade inte bokat innan så på någon av dem skulle vi inte fått platser brevid varandra. Och det hade kostat 700 kronor istället för kanske 300. Vi ville inte gå på Madame Tussauds för det lockade inte att göra en hel dag när vi lika gärna kunde shoppa och göra annat haha och vi hade hört att kön in skulle vara flera timmar om man inte bokade innan. Och jag kan tänka mig att Hyde Park är fint och perfekt på sommaren för picknick, säkert proppat med massa nya människor att lära känna!
 
Men det vi gjorde var att åka i The London Eye, då man fick se hela London, det var jätte vackert och verkligen något att rekomendera. Kostade 100 svenska kronor och kön var super lång, men eftersom det gick in 30 personer i en sådan vagn, så fick vi bara vänta i ungefär 15 minuter.
 
 
 
ÖVRIGT
 
London är verkligen något att rekomendera, ett tips är att om du bara ska stanna några dagar, planera allt innan vad ni ska göra vilka dagar och se till att boka innan. Jag tror inte Emil skulle haft så kul där, så åk tjejkompisar istället för pojkvän och flickvän. I övrigt så är det väldigt lätt att ta sig runt i London med the undergorund. Köp ett oyster card, som ni kan använda i 3 dagar. Men en sak som vi inte visste men märkte på natten är den är avstängd vissa timmar, så då går det bara bussar. Alla i London är väldigt trevliga och hjälpsamma så fråga bara om ni vill ha hjälp med något! Jag är evigt tacksam till soppgubben som tröstade mig när jag och Sandra höll på att missa flyget hem, han fixade taxi till oss och bad den skumma chauffören att "drive them carefully". Haha jaja, det är en annan historia
 
Juste, glöm INTE att veta vilken nattklubb ni ska till någon dag innan, och vad ni än gör bege er inte till Picadilly på natten/kvällen, haha för att jävligt(!!) snygga killar kommer stå på gatorna och prata med er och bli era polare, för att sedan bara göra reklam och vilja få in er på en "super häftig klubb". Det kommer krylla av dem från alla olika håll, haha! Finns säkert någon bra klubb där, men det är svårt att veta för det finns miljoner klubbar och alla står utanför och hetsar. Om ni ska dit så maila mig, så kan jag ge er nr/namn till några som kan visa er BRA klubbar.
 
En resa till London tar ungefär 2 och en halv timme och vi betalade 1491 kr/ per person. (tur&retur) Fick någon fråga hur mycket pengar man ska ha med sig till London, mitt svar är MER än du tänkt dig. Jag hade sparat kanske 12 tusen för att ha till shopping, mat osv och innan så tror man kanske, ja max 5000 kronor haha jo sure.. jag gjorde av med kanske 9000 tusen på shopping, man fick ju lite ångest men vafan, det var ju därför man åkte dit!
 
Kolla in min London video här!
 

Posted in: London 2013





Skrivet av: FlizanLizan

Älskar Forever21 :D

Svar: Jag med!! Favoriten.
sanna hyvärinen

2013-11-20 - 20:27:00
Hemsida: http://flizanlizan.blogg.se
Skrivet av: Lovisa

Jätteroligt att läsa tips om London!
Jag och min kompis ska dit i slutet på December (kommer vara där i 6 dagar) och vi är väldigt taggade på shoppingen men även på att gå ut och klubba. Vi är båda 18 år och vårt hotell är på Victoria street. Så jag undrar då vart de bra klubbarna ligger och heter? :) Och även vad ett Oyster card kostar och om det är värt det?
Grymt bra blogg förövrigt!!

Svar: kolla din övrigt inkorg på FB Lovisa!:)
sanna hyvärinen

2013-11-28 - 14:36:11
Skrivet av: Micaela

Hej! Jag skulle oxå behöva lite tips!! Svara gärna här :)

Svar: Absolut, men vad för tips :)? något speciellt?
sanna hyvärinen

2014-02-22 - 19:20:13
Skrivet av: Michaela

Hej! Jag ska till London på måndag med tre till och vi ska bo på Royal National. Dock ska vi bara stanna i 4 dagar. Jag tänkte fråga om du vet några bra krogar eller klubbar där i närheten? Hotellet verkar ligga nära Oxford street. :)

Svar: Mailat dig :)
sanna hyvärinen

2014-04-12 - 11:07:49


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Sanna Hyvärinen, 23, Enköping.

Jag är besatt av mode, naglar och shopping. Om jag inte bloggar så hittar ni mig ute i klädbutikerna, hos min fina pojkvän, på promenad, på ett café eller myser med mina fina vänner. I min blogg hittar du allt om vad som inspirerar mig. Jag bjuder på shoppingtips, inspirationsbilder, mode och snapshots ur min vardag.