Fashionjoint

bli en economista 2016

Mina spartips $$$
Jag har alltid fått höra att jag är bra på att spara. Kan tänka mig att det inte låter som det här i bloggen då jag bloggar om väldig mkt av mina cravings haha. Och javisst, jag shoppar en hel del också, men det kan jag ju bara göra just pga av att jag alltid har sparat. Jag har sett att många andra bloggare kommit med spar tips och här är mina egna:

 

- Gör en budget - Även om du studerar eller jobbar, börja med att göra en budget. Kolla över hur mycket som du ska lägga på respektive konto varje månad. Tex till sparkonto, resekonto och vardagsutgifter osv. Sätt en rimlig summa som gör att du fortfarande kommer att kunna leva på resten av pengarna. Spara allt ifrån någon hundrlapp och uppåt. Bättre att lägga något än ingenting alls, men överdriv inte summan då kommer du inte hålla dig till din budget.

 

- Nalla inte från sparkontot - När du väl fört över pengar till ditt sparkonto, så låtsas att dem är låsta där, okej? Man tar ALDRIG från ett sparkonto. Viktigaste regeln enligt mig. För varför ska man ens ha ett sparkonto om man tar därifrån. Här är jag stenhård. Tänk inte heller "men om jag tar 500 kr nu så är det okej jag får ju lön om 2 dgr då lägger jag bara in lite extra". Spendera aldrig pengar du inte ännu har.

 

- Ha mål med ditt sparande - Tillexempel att innan sommaren så ska jag ha sparat ihop till mina tex 20.000 kronor eller att du ska ha råd med något du sparar till inom en viss tid. Eller att om ett år så ska jag fixat en till inkomst så jag kan dubbla mitt sparande eller liknande. Lovar att om du har mål kommer du bli mer peppad till att hålla dig till din budget, då det kommer vara så värt i slutändan och du har något att se fram emot.

 

- Små utgifterna är största boven - Se över dina små belopp som du dagligen lägger på tex en läsk, lite godis, ett onödig nagellack osv. Försök undvik dessa! Dessa är dem största bovarna och tro mig det är såå mycket mer pengar än du anar. Sånt kan man bla se i appen Tink eller Sparbankens egna i exakt hur mycket som du slösar på sånt. Tänk själv kanske 200 kronor i veckan på små skit saker? Det är lixom 800 kronor i månaden som man kunde lagt på spar. Men som sagt den summan brukar vara mycket saftigare än du kan tänka dig.

 

 

Andra tips:

- Handla inte när du är hungrig hehe. Tänk själv när du går och handlar när du är mätt så är korgen såå mycket lättare, då är man ju inte sugen på något..

- Varje gång du inte slösar på en läsk så för över den tjugan till spar istället.

- Försök inte äta ute så mycket om du har en tight budget utan ät hemma, det sparar man mycket på!

- När du ska shoppa så sov på saken innan du köper massa plagg. Om du inte kan sluta tänka på plagget, så kan du köpa det. Men vänta iaf 3 dagar om du har den möjligheten. Detta är nog det jag är sämst på och ångrar såå många köp. Mest för att jag oftast shoppar i Västerås och Stockholm och då kan man inte bara ta tåget dit igen någon dag efter.


Posted in: Tips







Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Sanna Hyvärinen, 23, Enköping.

Jag är besatt av mode, naglar och shopping. Om jag inte bloggar så hittar ni mig ute i klädbutikerna, hos min fina pojkvän, på promenad, på ett café eller myser med mina fina vänner. I min blogg hittar du allt om vad som inspirerar mig. Jag bjuder på shoppingtips, inspirationsbilder, mode och snapshots ur min vardag.